Sunday 19 February 2012

Rangsang Nafsu Makan Anak Dengan Pinggan Berwarna


pinggan Rangsang Nafsu Makan Anak dengan Pinggan Berwarna

Kemampuan pinggan berwarna untuk meningkatkan nafsu makan anak kecil sudah dibuktikan melalui penelitian yang dimuat dalam jurnal Acta Paediatrica. Sajian makanan yang berwarna-warni memiliki daya tarikan tersendiri untuk anak-anak.

Bahkan secara khusus, makan menggunakan pinggan dengan tujuh item yang berbeza dan enam makanan dengan warna yang berbeza akan meningkatkan selera makan anak-anak.

“Studi kami menunjukkan bagaimana cara untuk membuat perubahan sehingga brokoli dan ikan terlihat lebih lazat daripada biasanya,” kata profesor Brian Wansink, dari Cornell Dyson School of Applied Economic and Management.

Anak-anak tidak hanya lebih memilih pinggan dengan unsur-unsur yang lebih berwarna, tetapi juga tertarik dengan makanan yang penuh hiasan menarik,” kata peneliti.

“Sementara banyak penelitian tentang preferensi makanan antara anak-anak dan orang dewasa berfokus pada bau, rasa, dan aspek kimia, daya tarikan kanak-kanak secara signifikan sangat dipengaruhi oleh bentuk, ukuran, dan tampilan visual dari makanan yang disajikan kepada mereka,” jelasnya lagi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© nadiaelias.com, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena